Veel gestelde vragen

Actuele vragen 2020

Vanaf welke datum geldt de afsluiting van de oude toegangsweg en in gebruikname van de nieuwe aanrijroute voor de Parkeergarage Oosterdok?

Vanaf 14 juli 2020 (week 29) wordt de nieuwe aanrijroute via de Oosterdoksstraat in gebruik genomen.

Hoe ziet de nieuwe route eruit?

Lees meer op onze pagina Bereikbaarheid

Hoe lang duurt deze gewijzigde verkeerssituatie?

De inschatting is dat deze situatie duurt tot in december 2020.

Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb over de (bereikbaarheid van de) parkeergarage?

Bij vragen over de (bereikbaarheid van de) parkeergarage kunt u contact opnemen met de beheerder van Parking Centrum Oosterdok, het bedrijf Inpublic, bereikbaar op telefoonnummer 010-303 18 60.

Waarom is er een vertraging opgetreden in de bouw van het gebouw op kavel 5b/6?

De extra vertraging is ontstaan bij de ruwbouw van de 4verdieping en de bouwtijdverlenging als gevolg van het uitgebreide en complexe inbouwpakket van de Booking.com campus. Dit, in combinatie met mogelijke gevolgen van de Covid-19 situatie, resulteert in een latere oplevering van het kantoorgebouw en de openbare ruimte dan eerder is gecommuniceerd.

Wanneer is de verwachting dat de bouw op kavel 5b/6 klaar is?

Volgens de huidige inschatting zal de oplevering van het kantoorgebouw en de openbare ruimte voorjaar 2022 plaatsvinden.

Wanneer gaan de bouwhekken weg en is de route over het bouwterrein weer mogelijk?

Momenteel zoeken wij nog uit wat de impact is van de vertraging op de openstelling van de routes over het eiland. Tot nader order kunt u uitgaan van de planning zoals die in het vastgestelde BLVC-plan fase 6 is opgenomen (december 2021). In de zomer van 2021 zal een goede inschatting van de planning afgegeven kunnen worden.

Bij wie kunnen omwonenden/ondernemers terecht met vragen over het Oosterdokseiland (niet over de bouwplaats en omgeving)?

Deze vragen kunt u stellen aan Wies Daamen, gebiedsregisseur bij Stadsdeel Centrum Amsterdam: w.daamen@amsterdam.nl

Bij wie kunnen vragen gesteld worden over de voortgang van de bouw, de bouwplaats en de brugafsluiting naar de Dijksgracht (Oosterdoksdraaibrug)?

Vragen over de bouw/planning /brugafsluiting kunnen gesteld worden aan de projectsecretaris van de ontwikkelaar (OOA) via het e-mailadres office@oosterdokseiland.nl. De ontwikkelaar zal (afhankelijk van de inhoud van de vraag) uw vragen beantwoorden of u doorverwijzen.

Wordt de omleidingsroute voor voetgangers aangepast?

Nee, de (omleidings-)route voor voetgangers blijft gelijk.

Neemt Booking.com nog wel z’n intrek in het gebouw nu de crisis de toeristische branche zo hard heeft getroffen?

Ja, er zijn geen veranderingen in de plannen en Booking.com neemt nog steeds zijn intrek in het gebouw. De nieuwe Booking.com campus op Oosterdokseiland past in de langetermijnstrategie van het bedrijf om het merendeel van de medewerkers in Amsterdam weer samen onder één dak te brengen. Het doel hierbij is om samenwerking en operationele efficiëntie te verbeteren, en tegelijkertijd de bredere ambities van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen.

Heeft de coronacrisis invloed op de voortgang van de bouw?

De gevolgen van de coronacrisis worden op dit moment geïnventariseerd, na de zomer van 2020 kan een inschatting worden gedaan van de gevolgen voor de planning van de bouw.

Op welke website vind ik informatie over de voortgang van de bouw?

Kijk voor actuele informatie over de bouw op www.oosterdokseiland.nl/bouw. Na inschrijving voor de nieuwsbrief ontvangt u regelmatig een update over de bouw en de directe omgeving (Oosterdokseiland).

Zijn er nog meer aanpassingen aan de verkeerssituatie op en rond het Oosterdokseiland gepland in deze periode?

Zoals bekend zijn er meerdere verkeersprojecten gaande of in planning in de omgeving van het Oosterdokseiland. Als een planning van een project wijzigt dan vindt er coördinatie plaats via stadsregie.

Als er werkzaamheden in de openbare ruimte gaan gebeuren vraagt de uitvoerder daarvan daarvoor een vergunning aan (WIOR). Verplicht onderdeel daarvan is een  BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie). Stadsregie beoordeelt een BLVC-plan op het aspect bereikbaarheid waarbij gekeken wordt naar de omliggende (verkeers-)projecten en evenementen.

Informatie over de stand van zaken en contactgegevens van de omliggende verkeersprojecten:

– https://www.amsterdam.nl/projecten/verkeersprojecten/

De actuele en geplande wegwerkzaamheden kunt op vinden via onderstaande link

–  https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/wegwerkzaamheden/

Bereikbaarheid

Hoe zit het met de bereikbaarheid tijdens de bouwactiviteiten?

De bouwactiviteiten hebben invloed op de bereikbaarheid van het Oosterdokseiland. Rondom de bouwput zijn de straten onderdeel geworden van het bouwterrein. Ook is de Oosterdoksdraaibrug hierdoor niet langer bereikbaar voor voetgangers en fietsers.

De actuele omleidingsroutes voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer zijn te vinden onder downloads op deze website. De kaarten kunnen vrijelijk gebruikt worden voor bijvoorbeeld e-mail en social media.

In geval van nood, kunnen de hulpdiensten het Oosterdokseiland nog voldoende bereiken?

De nood- en hulpdiensten zoals brandweer en politie zijn vanaf het begin betrokken bij de bouw. Dit betekent dat de bouwplannen in geval van een noodsituatie de bereikbaarheid voor de nood- en hulpdiensten van het Oosterdokseiland voldoende waarborgen.

Bij de afsluiting van de Oosterdoksstraat is er altijd een vrije route beschikbaar voor nood- en hulpdiensten over het bouwterrein. Het bouwproject garandeert deze route. De hulpdiensten hebben een aparte sleutel en kunnen in geval van nood altijd de bouwhekken openen.

Wat zijn de omleidingsroutes voor fietsers en voetgangers?

Voor fietsers en voetgangers die gebruikmaken van de Oosterdoksdraaibrug en/of de spooronderdoorgang bij de Oosterdoksstraat zijn er omleidingen ingesteld sinds januari 2018. De omleidingsroutes worden op en rond de locatie met borden aangegeven.

 

 

Voor wie blijft de parkeergarage toegankelijk?

De parkeergarage blijft altijd toegankelijk voor eigenaren van een parkeerplaats, abonnementhouders en vergunninghouders.

Is de nieuwe inrit van de parkeergarage op het Oosterdok al in gebruik genomen?

In de bouwperiode vanaf april 2018 werd onder andere de nieuwe inrit van de parkeergarage gebouwd. De nieuwe inrit is in 2019 reeds in gebruik genomen. De nieuwe inrit heeft 2 inrijstroken en 2 uitrijstroken en een langere hellingbaan.

Hoe zijn de aanrijroute voor auto's en ander (gemotoriseerd) verkeer naar Oosterdokseiland?

Vanaf half juli 2020wordt het verkeer naar het Oosterdokseiland via gele bebording omgeleid naar de Oosterdoksstraat via Kattenburgerstraat – Prins Hendrikkade – ODE brug.De aan- en afrijroute naar de parkeergarage loopt vanaf 14 juli niet meer via de Piet Heinkade over de Ruijterkade maar ook via de Oosterdokskade.

Ander verkeer  (bijv. logistiek voor bedrijven en instellingen en bussen en taxi’s voor hotel) rijdt via een lus langs Conservatorium en OBA naar de kade toe en neemt de eerste straat rechts weer terug naar de Oosterdoksstraat.

Voor de bedrijven en bewoners aan de Ruijterkade verandert de aanrijroute niet. Ook bouwverkeer blijft rijden via de Piet Heinkade en Ruijterkade Oost.

Hoe wordt voorkomen dat de bereikbaarheid van de parkeergarage verslechtert tijdens de bouw?

InPublic, de beheerder van de parkeergarage, stuurt allereerst  op het bereikbaar houden van  het Oosterdokseiland. Dan wordt geprobeerd de beschikbare capaciteit optimaal te benutten. Kortparkeerders in de garage komen ook langs als klant van bedrijven en instellingen op het Oosterdokseiland.

Maatregelen die InPublic neemt zijn:

  • Inzet verkeersregelaars: in drukke (vakantie)periodes aanwezig, anders op afroep
  • Tariefdifferentiatie in drukke periodes
  • Social media / website: communicatie te verwachten drukte en actief advies geven wel/niet te komen
  • Tijdelijke vermindering aantal beschikbare parkeerplekken: parkeergarage eerder op ‘vol’

Waarom is tijdens de bouw de verbinding over de Oosterdoksdraaibrug via de Oosterdokskade niet mogelijk?

Het bouwterrein wordt uitgebreid tot het water, waar nu de damwand loopt. Na de bouw loopt de Oosterdokskade over de ondergrondse parkeergarage heen. De parkeergarage loopt straks onder de weg door tot de nieuw te maken kademuur. Tot die tijd wordt de grond tot aan de damwand afgegraven om de uitbreiding van de parkeergarage te kunnen maken. Er is dan geen straat meer waar de Oosterdoksdraaibrug kan ‘aanlanden’. Daarnaast heisen de bouwkranen de bouwmaterialen over het bouwterrein. Het is te gevaarlijk om hier een route te realiseren.

Welk stuk van de Oosterdokskade is afgesloten en is onderdeel van het bouwterrein?

De Oosterdokskade tussen de spooronderdoorgang en de uitgang van de parkeergarage ter hoogte van het Conservatorium is vanaf 14 juli 2020 afgesloten en onderdeel van het bouwterrein.

Blijft de NEMO brug bereikbaar?

De NEMO brug blijft altijd bereikbaar voor fietsers en voetgangers. De verbindingsbrug tussen het Oosterdokseiland en de NEMO brug loopt van het einde van de NEMO brug naar de kade op het Oosterdokseiland ter hoogte van het Conservatorium. Deze verbindingsbrug is 21 februari 2018 in gebruik genomen.

Hoe zit het met de doorvaart van de scheepvaart, blijft dit mogelijk tijdens de bouw?

De Oosterdoksdraaibrug wordt altijd bediend voor scheepvaartsverkeer. Nu de Oosterdoksdraaibrug is afgesloten voor fietsers en voetgangers, staat de brug vaker open. Dit houdt in dat de doorvaart voor schepen verbetert in deze periode.

Op de De Ruijterkade Oost blokkeerden touringcars regelmatig de weg. Wat doet de gemeente aan de overlast?

De gemeente is eind 2017 gestart met het realiseren van extra touringcar halteerplekken op de De Ruijterkade Oost. De weg is hiervoor ook verlegd.

Begin oktober 2017 is de omgeving geïnformeerd door een bewonersbrief.

Medio maart 2018 is het project afgerond, en zijn de nieuwe halteplekken in gebruik genomen.

Voor eventuele aanvullende vragen verwijzen wij u naar de contactgegevens in de bewonersbrief.

Hoe zit het met de projecten in de omgeving?

Bij het Centraal Station vindt een groot meerjarig project plaats, De Entrée. Ook zijn er andere gemeentelijke projecten in de omgeving actief, of gaan nog actief worden de komende jaren. Niet alle projecten beginnen op hetzelfde moment.

Er is meer informatie over planning, werkzaamheden en impact op de omgeving te vinden op de gemeentelijke projectpagina: https://www.amsterdam.nl/projecten.

Onderaan de pagina is een kaart waarop u kunt inzoomen, en meer informatie over de verschillende omgevingsprojecten kunt inwinnen.

Op welke manier vindt er afstemming plaats tussen de verschillende omgevingsprojecten?

De gemeente heeft een werkgroep bereikbaarheid Oosterdokseiland in het leven geroepen. In deze werkgroep vindt concreet afstemming plaats over de verschillende werkzaamheden in de omgeving van Oosterdokseiland. Onder andere de riviercruises, het project Ruijterkade Oost (extra halteerplekken touringcars), bouwproject Kavel 5b/6, riviercruises en gebiedsteam 1011 zijn in de werkgroep vertegenwoordigd.

Hoe blijf ik op de hoogte?

De website www.oosterdokseiland.nl/bouw is het startpunt voor uw vragen over onze bouwactiviteiten. U kunt zich inschrijven voor de nieuwsbrief, zo blijft u op de hoogte via een bouwupdate.

Bouw

Wat zijn de werktijden op de bouwplaats?

De werktijden zijn van 07:00-19:00 uur, maandag t/m zaterdag. Deze werktijden worden door de gemeente Amsterdam stadsbreed aangehouden om bouwprojecten zo snel mogelijk te kunnen realiseren. De zaterdag wordt gebruikt afhankelijk van de werkzaamheden. De aanvoer van materialen kan wel buiten deze tijden plaatsvinden.

Nachtelijke werkzaamheden kunnen nodig zijn tijdens het storten van het beton. De verwachting is dat er +/- 1 maal per week na 19:00 doorgewerkt moet worden op het beton te ‘vlinderen’.  Hiervoor wordt een ontheffing verleend door de Gemeente Amsterdam.

Hoeveel bouwverkeer kunnen we verwachten?

Om de verkeersdruk van het bouwverkeer te verminderen, vindt een deel van de bouwlogistiek plaats over het water. Voor het ontgraven van de bouwput vindt het grootste deel van de grondafvoer per boot plaats. Een klein deel van de ontgraven grond is over de weg afgevoerd. Ook de heipalen zijn voor het grootste deel per ponton aangevoerd.

Het bouwverkeer rijdt de route Piet Heinkade – Ruijterkade Oost naar het bouwterrein. Als de Oosterdoksstraat deels is afgesloten blijft het bouwverkeer deze route rijden.

Hoe wordt eventuele schade als gevolg van bouwactiviteiten (bijv heien) geconstateerd?

Voorafgaande aan de bouw- en heiwerkzaamheden is de staat van de gebouwen in de directe omgeving van het bouwterrein opgenomen. Dit is de nulmeting. Als er onverhoopt schade ontstaat aan een pand, kan er op basis van de nulmeting bepaald worden hoe groot de schade is. Voor schade als gevolg van bouwwerkzaamheden is BPD verzekerd.

Gebouw en omgeving

Hoeveel kantoorruimte, woonruimte en voorzieningen komen er in het nieuwe gebouw?

Totaal: 72.500 m2

  • 63.500 m2 kantoor
  • 7.500 m2 woningen: ca 42 appartementen
  • 1.500 m2 publiek toegankelijke voorzieningen (vergelijkbaar qua grootte met 1,5 maal Albert Heijn )

Komen alle straten weer terug als het gebouw af is?

In de eindsituatie komen alle bestaande verbindingen (Oosterdokskade, Oosterdoksstraat en Oosterdoksdraaibrug) weer beschikbaar. Bovendien komt er een nieuwe straat bij tussen het Conservatorium en het nieuwe gebouw, de Ton de Leeuwstraat.

Hoe wordt de Ton de Leeuwstraat ingericht?

De straat wordt autoluw en als voetgangersgebied ingericht. Auto’s kunnen er laden en lossen, het wordt geen doorgaande verbinding. De Ton de Leeuwstraat eindigt namelijk op het plein voor het nieuwe gebouw.

Wie was Ton de Leeuw?

Ton de Leeuw (Rotterdam, 16 november 126 – Parijs, 31 mei 1996) was een vooraanstaand Nederlands componist en muziekpedagoog.

Hoe wordt het plein voor het gebouw ingericht?

Het ontwerp voor de openbare ruimte wordt door de ontwikkelaar en de gemeente gezamenlijk gemaakt. Uitgangspunt is dat het plein open wordt ingericht. Er komt een aantal bomen aan de oostzijde van het gebouw en langs de Ton de Leeuwstraat. De openheid van het plein wordt versterkt door het ontbreken van fietsnietjes. Eventuele extra voorzieningen in de openbare ruimte worden zo gemaakt dat ze niet uitnodigen om er fietsen tegenaan te parkeren.

Wanneer start de verkoop van de woningen?

Het is nog niet bekend wanneer de verkoop van de woningen gaat starten. U kunt zich via de website www.ode-apartments.nl inschrijven als geïnteresseerde voor een nieuwe woning. Als er meer bekend is over de start van de verkoop wordt u via de digitale nieuwsbrief op de hoogte gebracht.